‘Hoe kom ik zo snel mogelijk van jou af?’. Als gezinsmanager Elvira voor het eerst bij een gezin aanbelt, gaat de deur meestal niet van harte open. Het is dat het moet, hoort ze vaak.

Duidelijkheid

Gezinsmanager Elvira schrikt niet terug van vijandigheid. Zo’n houding biedt juist een mooie opening om uit te leggen wat ze komt doen. Bij Intervence werken we gezinsgericht met een drie-fasen-systeem. Het drie-fasen-systeem is voor cliënten heel helder, merkt Elvira. “Eén van mijn gezinnen zei: ‘het lijkt alsof wij zelf de regie hebben, het is zo duidelijk wat er moet gebeuren’. De werkwijze biedt overzicht: je komt niet voor eeuwig.”

Het hele gezin rond de tafel

Gezinnen voelen zich meer serieus genomen, zegt Elvira. “De eerste fase start  meteen vanaf het moment dat een gezin is aangemeld. De eerste fase waarin je met elkaar gaat matchen* duurt zes weken. Je komt 1 tot 2 keer per week langs en ziet wat er gebeurt als iedereen rond de tafel zit. Zelfs al zijn de kinderen nog zo klein. Zo ontdek je verbale en non-verbale interacties, hoe patronen lopen. Als je weet waar het misgaat, kan je in één keer de juiste hulpverlening inzetten.”

“Vroeger dachten we dat we na één gesprek wisten wat er nodig was. Dan werd het kind behandeld en kwam je er later achter dat het hele gezin een rol had in de problemen.” Met deze manier van begeleiding zijn gezinnen sneller van mij af.

Focus op wat goed gaat

Tien van de elf gezinnen vinden het niet erg dat de gezinsmanager komt. “Ze halen ook steun en inzicht uit de bezoeken.” Regelmatig vertrouwen cliënten haar toe dat ze ‘eigenlijk best meevalt’. “Mensen denken dat er een nanny op een vliegende bezemsteel komt vertellen wat ze fout doen. Terwijl ik juist de focus leg op wat er allemaal goed gaat. Dat hadden ze niet verwacht. Natuurlijk ben je kritisch als het gaat over de veiligheid van de kinderen. Als je het over de problemen mág hebben, dan heb je een mijlpaal bereikt.”